Macro Plastic
en scenekunst hybrid om plastikforurening

Premieren på Den Fynske Opera (2020)

“ Vi vil med forestillingen skabe en sanselig verden, der er både uhyggelig og smuk, og som kan skabe en klangbund til refleksion over ansvar, vaner og veje til forandring.  Ved at iscenesætte plastikken i sin skønhed og brutalitet vil vi sammen med publikum – søge at se nye nuancer i de ting der omgiver os” – siger Mai Ane Pil Siedentopp.

Macro Plastic havde premiere d. 6. februar 2020 på Den Fynske Opera

 

Den digitale version (2021)

Genopsætningen af Macro Plastic blev udvalgt til Det Frie Felts Festival 2021 med en visning på Åbne Scene på Godsbanen i Aarhus. SOm følger af Covid-19 restriktioner, blev den fysiske del af festivalen aflyst og udvalgte værker blev streamet online. LYD PORT valgte derfor at skabe et videoværk af Macro Plastic, som indeholdte tre centrale kompositioner fra forestillingen. Den digitale version var inspireret af musikvideoens æstetik og set design og koreografi tog udgangspunktet i den fysiske version af Macro Plastic.
Den digitale version blev streamet d. 24. januar 2021 og kan genses herunder.

Macro Plastic - Trailer (2020)
Video and edit by ChrisProduction.net

Digital version of Macro Plastic with an introduction by LYD PORT

Check the program here: https://www.detfriefeltsfestival.dk/

Trailer for the premiere at Den Fynske Opera

Macro Plastic

LYD PORT består af Mai Ane Pil Siedentopp og Morten Schmidt. De mødte hinanden på i Syddansk Musikkonservatorium hvor de begge er uddannet i Elektronisk Musik og Lydkunst. Duoen arbejder i et bredt kunstnerisk felt, og har siden de indledte samarbejdet i 2017 arbejdet med alt fra skulptur til lydinstallation, scenografi, visuals til soundwalk og performance. Når Macro Plastic uropføres i februar forener LYD PORT æstetikken fra både lydkunst og elektronisk pop musik med klassisk musik i ét samlet udtryk.

I Macro Plastic bliver plastik helt konkret, som materiale udsat for en kunstnerisk bearbejdning. Visuelt som materiale for kostumerne og scenografien, og rent lydligt når forskellige typer plastik bliver til knitrende dynamiske støj flader.

Med plastik som omdrejningspunkt, rammer duoen ned i et højaktuelt emne. LYD PORT har gennem deres musik og visuelle udtryk, undersøgt plastikkens og menneskets natur 

“Vi har været optaget af dobbeltheden både i materialets brug, som et fantastisk hjælpemiddel for mennesket, til at være en kilde til voldsom forurening.  Det er på samme tid hårdt i sin refleksion, og kan være utroligt blødt, i sin knitrende lyd, og får et organisk visuelt udtryk når det bliver smeltet, og næsten kan ligne hud eller bindevæv“ – siger Morten Schmidt.


Inde i universet 

LYD PORT har smeltet plastikken om, så den ikke længere er glat og blank, men mere ligner naturen i sin organiske textur, ligesom den får et helt andet og mere sart udtryk når de zoomer ind på den med et videomikroskop. Vokalerne i Macro Plastic får omvendt nogle gange et næsten mekanisk og konstrueret udtryk, og grænsen mellem det naturlige og det konstruerede bliver sammenflydende.

Inde i LYD PORTs univers, blandes klassisk kor med elektroniske klangflader og beats. Gennem deres sfæriske pop vokaler, sættes plastikken under lup, og musikken følger dets cyklus på jorden. 

I et poetisk forløb, der giver et sanseligt perspektiv og rummer hele følelsesregistret fra afmagt over vrede til sorg, og håb for en større forbundethed med resten af jorden, giver de en ny vinkel på materialet og temaet. 

“ Vi vil med forestillingen skabe en sanselig verden, der er både uhyggelig og smuk, og som kan skabe en klangbund til refleksion over ansvar, vaner og veje til forandring.  Ved at iscenesætte plastikken i sin skønhed og brutalitet vil vi sammen med publikum – søge at se nye nuancer i de ting der omgiver os” – siger Mai Ane Pil Siedentopp.

LYD PORT er inviteret til Seoul, Sydkorea i slutningen af november, hvor de opfører en snigpremiere fra Macro Plastic ”Fossil”. Lyd Port repræsenterer her Danmark, til “Oil Tank Culture Park – Global Week”, kurateret af det Sydkoreanske kunstnerkollektiv “Arts Incubator”, som samler internationale og Sydkoreanske kunstnere. Samtidigt fejres ​60-års jubilæet for diplomatiet mellem Danmark og Sydkorea.

Macro Plastic opføres fra d. 6. – 9. februar, og er blevet til gennem støtte fra Statens Kunstfond, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Komponistforeningen og Kode Dramatik.

Forestillingen er i alle sine parametre lige fra scenografi, musik og projektarbejde til manuskript og kostumer, produceret af duoen LYD PORT, som selv står på scenen som solister med et kor af klassiske sangere. 

Fotos: Christian Petersen / www.chrisproduction.net

Anmeldelser

Skærmbillede 2021-02-22 kl. 10.50.24.png

Anmeldelse af den digitale version af Macro Plastic til Det Frie Felts Festival på Bastard.blog

Læs hele reportagen fra den digitale festival her

Anmeldelse af den digitale version af Macro Plastic til Det Frie Felts Festival på iScene

Anmeldelse af Seismograf

Presse fotos: Kristoffer Juel Poulsen

Macro Plastic er blevet til med støtte fra

SKF_logo_red_RGB.png
kommunelogo2014cmyk.png
koda-dramatik-logo.png
Logo_DKF_DK.png
koda_kultur_logo_rgb.png

Dansk Skuespillerforbunds Produktions-støttemidler